Egy újfajta navigációs rendszer segíthet abban, hogy az önvezető autók útnak induljanak, és elmenjenek a városból. Azokat az autókat, amelyeknek nincs szükségük emberi vezetőre, autonómnak nevezik. Számítógépek irányítják, és részletes 3D-s térképek segítségével navigálnak. Egyes vállalatok a nagyvárosokban tesztelik az ilyen autókat.
Térképeket használnak, amelyek szinte minden centiméteres pontossággal megjelölik a járdát és a rámpát. De kevés hely van ilyen részletesen feltérképezve. Azok a helyek, amelyek nem tartalmaznak kisebb városokat, városokat és több millió mérföldnyi nyílt utat. Ez a legtöbb területet korlátozza a vezető nélküli autók számára. De nem sokáig, ha néhány kutatónak módjában áll a változtatás.
A cambridge-i Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói megkérdezték: Mi lenne, ha az önvezető járművek más módon is tudnának közlekedni? A kihívástól érdeklődve kifejlesztettek egy új navigációs rendszert, amely ilyen részletes térképek nélkül irányítja az autonóm járműveket. Ez a technika segíthet a vezető nélküli autók vezetésében szinte bárhol.
Az MIT csapata május 22-én ismertette új rendszerét az IEEE Nemzetközi Robotika és Automatizálás Konferenciáján Brisbane-ben, Ausztráliában. Az új rendszer az emberi vezetőkhöz hasonlóan lerajzolja az utat az ismeretlen utakon. Folyamatosan pásztázza környezetét, hogy felmérje, milyen közel van az út széléhez. Emberi szem helyett lézeres érzékelőt használ. Ugyanakkor az autó követi a GPS-irányokat a rendeltetési helyére egy olyan eszközről, mint egy térképészeti alkalmazás. Útközben megjegyzi a közlekedési szabályokat. Ezek közé tartozhatnak a sebességkorlátozások és a féklámpák létezési helye.
Az MIT csapata tesztelte az ezzel a rendszerrel felszerelt autót egy egysávos úton. Az út egy erdőben kanyargott Devens-ben, Mass. Ezen a távoli helyen hiányoznak a részletes térképek, így más vezető nélküli autók elvesznének itt. A jármű lassan, 1 km (nagyjából fél mérföld) útszakaszon haladt végig, emberi segítség nélkül. A kutatók ennek a rendszernek egy változatát tervezik megépíteni, hogy az utcákra festett sávjelzéseket is észrevegyék. Ez lehetővé tenné az autó számára, hogy több sávos utakon közlekedjen, mondja Ort.
Jelenleg az új rendszer feltételezi, hogy egy autónak szabad útja van az úton, jegyzi meg Teddy Ort. Az MIT robotikusa, aki az új rendszeren dolgozott. De az új rendszer párosítható más számítógépes programokkal, amelyek érzékelik az akadályokat. Ezek lézereket használhatnak az úton lévő tárgyak, például más járművek vagy gyalogosok észlelésére. Ez segíthet az autónak a nagyobb forgalmú utakon való eligazodásban.
Raghvendra Cowlagi szerint ez a technológia hasznos lehet a jövőbeli önvezető autók számára terepjáró utakon. Ez a gépészmérnök a Massachusetts-i Worcester Polytechnic Institute-ban vagy WPI-ben. Ennek ellenére figyelmeztet, hogy a városi forgalom átszövéséhez még ezeknek a járműveknek is szükségük lenne aprólékos 3D-s térképekre.
Alexander Wyglinski a WPI villamos- és számítástechnikai mérnöke. És mint Cowlagi, ő sem dolgozott az új rendszeren. Az új rendszernek más típusú érzékelőkre is szüksége lehet ahhoz, hogy az ideálisnál rosszabb körülmények között működjön. A lézeres érzékelők például esőben vagy hóban nem működnek jól. Tehát ezeknek az autóknak más technológiákra is szükségük lehet a biztonságos időjáráshoz rossz időben.